از بین بردن تنبلی سلولهای تولید کننده ی انسولین

دانشمندان کانادایی اهمیت پروتئین VAMP8  را در ترشح انسولین از سلولهای بتای پانکراس کشف کردند . در این تحقیق مشخص گردید که پروتئین VAMP8دارای نقش دوگانه در ترشح انسولین و رشد سلولهای بتا است. نتایج این تحقیق در ژورنال Cell Metabolism(july , 26)به چاپ رسید.

دکتر Gaisanoو همکارانش نشان دادند که VAMP8یک پروتئین اساسی برای القا حرکت گرانولهای ترشحی انسولین تازه تولید شده به سمت جلو و عبور از غشاء پلاسمایی و ترشح به جریان خون است. در بیماران مبتلا به دیابت گرانولها تنبل شده واین یعنی قابلیت اتصال به غشاء آنها برای آزاد کردن انسولین به جریان خون کاهش می یابد .

دکتر Gaisanoمی گوید: گرانولهای جدیدتر از سوی دیگر خواهان رسیدن به غشاء پلاسمایی واتصال به غشاء بدون فوت وقت هستند . این موضوع اهمیت VAMP8را نشان می دهد. این پروتیئن سبب هجوم گرانولهای جدید به سمت جلو و اتصال به غشاء می شود. این اطلاعات جدید تولید کلاس جدیدی از داروهای دیابت که کار GLP-1را تقلید می کنند ،توضیح می دهد.

دکتر Gaisanoو گروهش دریافتند که باید بروی پروتئین VAMP8فعالیت کنند. با درک بهتر مکانیزم دقیق عملکرد داروهایی که بروی GLP-1تاثیر می گذارند در آینده درمانهای دارویی بهتری کشف خواهد شد.

گروه دکتر Gaisanoدر طی این تحقیق یک سری یافته های ثانویه جدیدی راکشف کردند . آنها متوجه شدند که عدم وجود پروتئین VAMP8سبب رشد مقدار بیشتری از سلولهای بتا می شود که این کار از طریق تاثیر مستقیم بروی تقسیم میتوز سلولهای بتا انجام می شود. این موضوع بسیار مهم است از آنجائیکه سلولهای بتا در دیابت نوع 1 و در مراحل بعدی بیماری دیابت نوع 2 تخریب می شوند و از آنجائیکه افزایش تقسیم و تکثیر سلولهای بتا برای تمام بیماران مبتلا به دیابت مهم است قدم بسیار مهمی محسوب می شود.این کشف یک مکانیزیم جدید برای ترشح انسولین و ادامه رشد سلولهای بتا در اختیار دانشمندان قرار داده است. آنها یک مرحله به بازگرداندن سلولهای بتا از طریق مکانیزیم طبیعی سلولهای بدن برای آزاد سازی مقدار بهینه ی انسولین نزدیک تر شدند.

منبع: www. sciencedaily. com / releases/2012/07/120726135147. htm